Selasa, 24 Julai 2012

Asma..huh...sakit Ke nie..?

Assalammualaikum dan salam sejahtera suma...
huhuhu..kan dah kata...kejap je..kan dah jumpa balik..
ok..kita masuk skop entri kita pada ari nie...<wow..macampenceramah lak aku rasa..>
ASMA...korang tau apa tu asma...sapa tau angkat kaki...<huhuhuhu...xdenye aku nampak pon kalo korang angkat kaki...ahahahah>
ok..ASMA...korang pernah rasa cam ke-putus-an nafas tak baru nie...?


dada sakit time tarik nafas...?
rasa x puas time nak bernafas..?
batuk2 hingga sakit dibahagian dada..?
tercungap2 seolah2 sedang lemas ketika nak bernafas...?<huh...siksanya...>
dan gejala nie sgt kerap berlaku pada waktu pagi n malam..or time sejuk2 terutamanya selepas hujan or something yg imposibble happen kat negara kita yg beriklim khatulistiwa nie..<huhuhuh..cam turun salji ke..ribut taufan ke...or something la...>
ok...kalo korang ada simptom2 tue..maybe korang da terkena asma...btw better u'll see a doctor <wah..kelas kau nyah..bukan main speaking BI kali nie...ahahaha>
sbb simptom untuk kebanyakan org tak sama...ikut sejenis orang tu jugak la...

ok..why I'm talking about this...<Oh My English...kenapa aku speaking nie...aaaaaaa>
it coz of...aku da kena pon penyakit yang aku memang mintak kat Allah supaya dijauhkan...
tp dah takdir aku...aku redha je...maybe ada hikmah dibalik apa yang berlaku...
sapa tahu kan...^___^

nak aku citer apa yang berlaku kat aku smlm..? <kalo korang x nak aku still na citer..ahahahaha>
ok..kalau diimbas balik...memang logik pon aku dapat penyakitnye...sbb kan aku dah tulis dalam entri aku yg mula2..<yg aku lebih kurang 5 jam x bernafas lepas dilahirkan sbb kelemasan dalam rahim ibu aku>
tapi..aku berjaya harung hidup aku selama 20 tahun tanpa ada rasa sakit yang teramat sgt...<sikit2 tu ada la...bwk tido ok je pon..>
serius aku kata...smlm aku dah x mampu nak bertahan...
patutnya aku skarang dalam wad kat kedah...tp disebabkan semangat dan janji aku kepada ketua unit HEP tempat aku belajar...aku gagah jugak balik KL...<naik bas weh...malam lagi...bayangkanlah betapa siksanya menahan sakit nie...lebih kurang 7 jam gitu...T^T>
tapi...pg Isnin smlm jadi titik tolak aku melawat sekali lagi unit kecemasan PPUM...
wah ngerii...ramai gak aku tengok yg case diaorg cam aku...baik tua mahupun yang muda...
tp apa aku peduli...aku sendiri separuh mati..
sampai 2 pam oksigen aku sedut...<yukkk...korang akan rasa betapa 'jelik' dan na muntahnya bila korang sedut gas tu nanti>
x cukup lagi...darah aku lak diorg amik...<aaaaa..napa ko cucuk kat tangan kanan...kan dah lebam..aaaaa...nasib baik still leh gerak..kalo x nahas la...>
aku x tau apa diaorg buat kat darah aku tu..ada la tu...tp bapak gabak...sekali diorg amik mau nak penuh satu balang yellow iodine 15ml< aku lupa camna ejaan dia..ahahaha> yang aku slalu beli tuk sapu in-case kalo aku terluka or something..ahahaha
<wehh..bagi balik darah aku...t aku sedut darah ko baru tau....arrrrrr>
dah tu...kena lak g X-ray...katanye tuk check paru2..<wow..time tu aku da mula cuak..sbb tu bukan skali dlm hidup aku g X-ray...org kata x-ray byk kali leh dedahkan diri ngan penyakit BARAH...huhuhuh..mintak dijauhkan la..>
so dgn berat hati aku g x-ray...
then aku ingat da kena tahan kat wad...nasib aku baik sbb aku dberikan MC 3 ari...<weh..bosan 3 ari..pesal tak bagi seminggu terus...wuwuwuwu...mati la aku kebosanan...ahahah>
dan aku kena follow-up kat hosp yg sama...<btw thanx sbb da slamatkan nyawa aku smlm...>

huh..panjangnye 'karangan aku hari nie'...
sesak nafas lak aku tengok ayat pepanjang gini...huhuhu
ok la...sampai sini je kot...tp jangan risau kita jumpa dibahagian kedua..iaitu bahagian cara pencegahan untuk pesakit asma nie...

ok...babai..
Adiozz...^__^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan